Skip to main content

2 years and I came back; RANTING 😁

 "At 30 you finally start to catch up to those dreams you’ve been chasing for the last 10 plus years."

Pada usia 30 an ni, aku dapat tamparan hebat dalam kehidupan. Allah ilhamkan berjuta juta idea dan pemikiran yang perlu di consider dalam perjalanan hidup sebagai hamba tuhan. 

Semuanya bermula dari sebuah kereta. Well kaki F memang dah makin teruk, and we expect it to expire in 2 years time. So untuk menjadi bini yang solehah, aku terfikir untuk upgrade kereta manual dia tu jadi kereta auto sempena birthday beliau next year. Bila nak beli barang yang kena hutang lama ni, memang tabiat aku, aku akan risik sungguh sungguh apa minat tuan badan, kewangan dan segala aspek berkenaan kereta, and suddenly the train of thought tu sampai kan kehidupan kami 20 tahun akan datang.

Aku jadi terfikirkan keazaman membara aku sejak kecil untuk memiliki sebuah klinik sendiri. Aku memang berhajat besar, dan keinginan tu memang aku dah tanam sejak aku sekolah lagi. Aku nak kerja sendiri. Reason being; SENANG NAK JAGA ANAK. Sejak sekolah dah fikir pasai anak hokey, tak teragak kakak kau. 

Tapi bila dah meningkat usia ni, aku sedar its more than that. I want to have my own private practise so that I can help a lot more people. Aku sedar peluang pekerjaan, tu sangat penting sebab dengan peluang pekerjaan yang baik aku boleh TOLONG TERLALU RAMAI ORANG. And also, being in my position now at my current clinic shows me that, there are a lot of good employee out here but because of some \"matters\", excellent employee CANNOT GROW. Last last sama je, excellent dan tak excellent, gaji bulan bulan sama saja. Penilaian depends on the boss tapi jika boss malas nak menjawab lebih; hentam sama rata. 

I can\"t stand that; and thats how its slowly creeps in. 

Aku rasa macam aku dah bersedia, tapi dalam masa yang sama aku tersangat takut. The feeling is as if you\"re stuck in a bottle with everything you need, and you have strong urge to grow outside of the bottle but in the same time, you are so scared that you\"re going to lose everything provided inside it. Kalau kau pandai, sebenarnya terlalu banyak yang kau akan jumpa dan dapat as compared to whats in the bottle gitu. Provided kau pandailah. 

Dan sekarang aku rasa Allah sedang uji aku untuk aku berfikir. Adakah aku pandai, adakah sudah cukup persediaan aku untuk terbang tu? 

Ada yang kata kalau nak tunggu cukup dan bersedia, sampai tualah kau hadap kerja kau yang sekarang dan kau takkan \"grow\". Aku setuju. Tapi aku kena hati hati sebab aku punya tanggungjawab. Bukan satu, bukan dua tapi banyak, agittew.

So every steps that I want to take memang kena fikir juta juta kali lah. Mungkin Allah kick sikit bagi aku sedar, hidup bukan takat tu je. Kata nak syurga, kena usaha lebih lah. Syurga bukan murah. Haa gittew. 

Dan untuk langkah pertamanya, aku dah cuba jual market diri sendiri untuk join company besar medical entrepreneur yang dah stabil. Supaya aku dapat gather pengalaman dan susun atur strategi dengan environement baru. Kena mula dari bawah. Kerja dengan orang dulu, kemudian baru susun atur strategi sendiri. Lagipun company besar, aku boleh jadikan MODEL untuk aku bina company aku pula. Cuma, rezeki tu Allah yang bagi. Buat masa ni, tergantung ja. Huhu. 

Dah seminggu hidup aku diselubungi misteri dan debaran tak menentu. Selang sehari tension headache haha. Because being me, I love to plan. Plan mungkin tak sedetail F but I like it when I have plan. Kalau dah misteri gini memang buat aku stress tahap supersaiya. Allahu Allah. Permudahkan rezeki untuk aku buka klinik aku sendiri. InshaaAllah jika benar ada; aku akan namakan KLINIK AHMAD. 

Kenapa Ahmad?

Kerana Ahmad, terlalu sentimental dan kena dengan jiwa. 

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega