Skip to main content

Tangan VS sudu

Dulu, waktu kecikkecik zaman kanak kanak riang saya selalu tanya soalan pelik pelik kat babah. 
So babah saya yang penyabar pon jawab lah soalan soalan saya dengan penuh kasih sayang. Ececeh. Iskk. Rindulah. Wuwuwuwuw.
Mimimo mouse

Ok kembali ke pangkal jalan. 
Korang slalu makan nasik pakai tangan ke pakai sudu? 
Babah saya sangat suka makan nasik ngan tangan kanan beliau so saya pon tanya la kat babah sebab musabab beliau membuat pilihan itu sedangkan sink adalah jauh. Susah nak cuci cuci plus takde sabun. Nanti tangan berbau. Herh saya yang bajet western haruslah menghamburkan banyak pertanyaan berunsur pengkondeman kepada beliau. So babah I yang cool pon jawablah

" Cuba kakak tengok tempat dorang cuci pinggan tu. Longkang dia kotor kan? Cuba tengok dalam longkang tu, ada tak sudu or garpu?"

So saya pon intaila kat dalam longkang tu and to my suprise, MEMANG ADA weh sudu garpu tersesat jatuh kat situ. Dengan pandangan yang agak geli geli bila pandang sudu, saya pon angguk tanda setuju.

"So do you get what I'm trying to say? Cuba fikir sudu yang kakak pakai tu pernah jatuh dalam longkang. Selera tak? Kalau tak jatuh dalam longkang sekalipun, cuba fikir sapa pernah pakai sudu tuh before kakak guna? Memanglah tuan kedai tuh dah basuh tapi, fikirlah.

 Allah ciptakan tangan kanan kita ni satu je. Kita sorang je boleh guna seoptimum yang mungkin tak payah share share segala, and kita sorang je yang tau bersih kotor tangan kita. So what do you think? Sudu or tangan kanan lagi bagus?"

Wajiblah saya cakap TANGAN KANAN lagi bagussss. 

But then babah menyelitkan sedikit peringatan, kalau makan makanan berkuah janganlah pulak makan ngan tangan satgi orang cakap hang insan luar alam. Eh macam penah dengar la pekataan luar alam tuh. Heheh. Peace no war. Babah cakap makanan berkuah perlukan sudu, so tawakkal jelah. wuhu.


Dan itulah dia hujah babah kepada saya yang membuatkan saya lebih mengurangkan penggunaan sudu selepas kejadian tu. Uh uh, and before guna sudu kat kedai kedai makan or restoren restoren, pastikan anda lap dulu sudu tuh ngan tissue bersih or whatever so that takdela tertelan kuman kuman bahaya. Or at least kalau tertelan sekalipun, anda tak terkilan sebab dah ada effort bersihkan sudu sebelum guna. Heheh.


p/s: thanks to rumate sebab tanya soalan tu kat saya semalam. At least dapatlah ingat balik apa yang babah penah ajar saya dulu. :)

Ok tu je, bai

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega