Skip to main content

Doktor Sakit Puan

Sebab aku perempuan, dan pesakit aku semua nya perempuan. Women only. Exclusive kan? Macam tulah Allah jaga aku, with His own ways.

Heyy bukan senang aku nak cool je dengan tittle MO O&G ni. Makan dalam bertahun kot. Sobs. Dari student benci gila subjek O&G, sekarang amekau. Sobs lagi sekali.



Being in this department wasn't my choice. Family person macam aku ni akan minta dijauhi dari O&G sumpah tak tipu, tapi nak wat acanerr aku insan terpilih. Lepas kena campak kat sini memang jatuh terduduk, tergolek, terdampar.

Sampai sekarang masih cuba buang dendam pada dia yang campak aku kat lubang gelap ni walaupun sebenarnya dah agak agak boleh terima hakikat. Kalau terserempak dengan dia mesti akan terngiang ngiang ayat
I resent you 

Fuhh dia punya dendam tak hengat. Tak pernah aku berdendam macam ni seuumur hidup. Now slowly tengah buang dendam sebab dah boleh terima kenyataan, KOT.

Kenapa aku tak suka/ separa benci pada O&G? Sebabnye
  1. tanggungjawab kau lagi besar, ada 2 NYAWA kau kena jaga. 
  2. Bukan takat tu je, perasaan SUAMI, MAK AYAH, MAK AYAH MERTUA, ADIK BERADIK PESAKIT semua kau kena jaga. Pheww. 
  3. Sebab banyak medicolegal. 
  4. Sebab paling susah nak ikhlas. 
  5. Sebab aku pon ada anak. 
  6. Sebab kalau aku mengandung pastu jaga orang mengandung rasa macam tak nak mengandung. 
  7. Sebab tooo demanding, toooo consuming, tooo tiring. 
Department lain mungkin sama, tapi dah aku taksuka kau terima jelah apa aku kata okeyy.

Bayangkan kau dah susah susah tolong orang beranakkan anak dia walaupun teran gaya berak pon takkan lepas, pastu patient tulis surat complain mengatakan doktor lambat bertindak sebab tu anak dia ada Congenital Heart Disease. 

Atau malam malam kau oncall, kau dapat referral kes OSCC (ONE STOP CRISIS CENTRE ) ie Kes Rogol tapi sebenarnya dia rela kangkang kan pada boyfriend dia, kau bersusah payah tolong buat semua benda pastu kena panggil pergi mahkamah, sampai sana kau kena hentam dengan pendakwa raya.

Atau kau attend kes suami pukul isteri mengandung nasib baik tak terberanak, pastu kena panggil court case, kau dah menunggu 2 jam, tetibe si isteri datang menangis kat polis "Puan, saye taknak suami saye masuk penjara". Kau rasa?

Setakat hampir setahun aku kerja kat sini, sangat banyak drama aku tengok berbanding 2 tahun lebih kerja waktu Houseman dulu.

Mungkin sebab tanggungjawab berbeza, atau mungkin sebab I see things differently now that I am a the Medical Officer incharge (tangan kedada mata keatas).

Yang paling penting, aku sekarang makin garang, makin ganas, makin kuat sebab asyik tarik vacuum. I'm a vacuum lady, sumpah tak tipu, tangan aku muscular bak ang!

Sekarang boss aka HOD tempat aku asyik usik bila nak amek paper, maksud lainnya bila nak further study amek O&G.

Sekarang aku masih waras, takkan aku further study benda yang menyemakkan otak aku, tapi who knows, someday I might fall in love with the liquor, or the C sections yang dipersetujui addictive!

Image result for mad surgeon

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega