Skip to main content

Untukmu Wanita..✿

This is what I got after usrah minggu lepaslepas.
Aurat wanita dan huraiannya.
Peringatan untuk diri sendiri and untuk kawankawan.
Samasama kita renungkan ye.

  • Bulu kening- Menurut Bukhari, Rasulullah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.
  • Kaki memakai gelang berloceng- Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Ayat itu menerangkan bahwa perempuan dilarang menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur di zaman jahiliah.
  • Wangian- Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung berserombong kapal. (kata orang sekarang hidung belang). Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.
  • Dada- Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung sehingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka. Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
  • Gigi- Rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. Petikan dari Hadis Riwayat At- Thabrani. Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
  • Muka dan Leher- Dan tinggalkanlah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliah yang dahulu. Bersolek dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliah
  • Muka dan tangan- Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang nipis. Sabda Rasulullah: Wahai Asma!sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja. Petikan daripada Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.
  • Tangan- Sesungguhnya kepala yang ditusuk besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.
  • Mata- Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. Petikan dari Surah An Nur Ayat 31. Sabda Nabi Muhammad SAW: Jangan sampai pandangan satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandang pandangan pertama sahaja manakala pandangan setrusnya tidak dibenarkan. Hukumnya haram. Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.
  • Pakaian- Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti. Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasii dan Ibn Majah.

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega