Skip to main content

Permainan

Harini tajuk sister's talk adalah permainan. Semorang stok nak ungkit pasal mainan masa zaman kanakkanak. Ada yang main barbie, ken, dolls yang bila-baring-mata-tertutup-bila-duduk-mata-terbuka, teddy bear, baby-yang-boleh-makan-menangis-berak dan blahblahblah. Semua yang girly girly jekan? Dah namanya sister's talk memanglah ada unsur geligeli. Wekekeke
Rabbit 3

Mainan saya waktu zaman kecikkecik dulu adalah tak lain dan tak bukan, Lasy. Kenapa Lasy? Sebab Lasy adalah unisex. Waktu tuh saya dan abam dan angah sahaja yang wujud. Bangcik and Syafiqah masih sperma dan ovum yang berenang renang di lautan. Lalalala. Kate block repro cakap pon repro ah kan? Sobs.

Bukan takde nafsu nak main barbie ngan teddy bear. ADA! Sirius sangat tinggi nafsu kepada barbie tapi disebabkan mama babah tak pernah tunaikan hajat yang satu tuh, terus diam pastu feeling anak terbuang. 





Bila dah besar pandai guna otak barulah boleh fikir, mama babah beli lasy tu pon dah kira terbaik sebab bendalah tuh tahan lasak plus cool gila boleh reka bentuk macam macam benda siap boleh ride lagi kalau kau berjaya cipta kereta. Macam tu lah tahap kecoolan lasy tuh. Kalau tunggang barbie mau patah segala upper limbs dan lower limbs barbie tersebut. Besides, kalau mama babah belikan saya barbie wajiblah kena belikan mainan lain ntuk abam. Tak sanggup saya fikirkan segala kemungkinan kalau babah biar abam main barbie sama. Erk.

itik lasy

macammacam benda dari lasy

Lagi satu mainan yang babah selalu beli ntuk saya, set masak memasak. 
Mungkin babah mempunyai harapan yang tinggi supaya saya menjadi tukang masak berjaya or at least handal memasak bila dah besar. Sorry ye bah. Saya rasa saya dah kecewakan harapan babah yang satu tu. 





Everytime babah pegi outstation, saya akan dapat setset alatan dapur seperti set periuk ngan set jug. Pegi outstation lagi dapat pinggan mangkuk ngan cawan. Pastu dapat stove. Semakin meningkat umur semakin banyak alatan elektronik kecik dan tipu babah belikan ntuk saya. Siap ada beg galas transparent boleh bawak set memasak pegi pantai main masak masak dengan sepupu sepapat. I remember when we went to picnic, kitorang masak anak ketam as lauk pastu pasir as nasi. Sepupu lurus yang mana tah pegi makan betul betul and since then, main masakmasak pakai pasir ngan ketam adalah dilarang sama sekali.

Disebabkan dah boring asyik dapat set masak memasak tapi satu haram resepi pon tak tau, akhirnya saya komplen kat babah and so bila babah pegi outstation lagi, dapatlah Playdoh. Sangat menarik. Tapi saya tak suka bau dia. Memeningkan kepala. Mungkin sejak kecik saya dah ada aura migrain. Sampai sekarang still ingat bau Playdoh and if ada chewing gum or makanan bau macam tu mulalah rasa macam pening lalat pastu rasa macam nak muntah. Tak suka. Tapi walaupun tak suka bau dia, saya suka main playdoh sebab boleh create macam macam benda contohnya icecream and cake. Weeha. Pastu anak Dokter Zam jiran sebelah datang join main playdoh sampai taknak balik rumah. 


So, thats about it. Selain daripada mainan mainan diatas, zaman kanakkanak dihiasi dengan buku buku buku buku dan puzzles puzzles puzzles puzzles. No teddy bears yang besar gabak, no dolls yang bila-baring-mata-tertutup-bila-duduk-mata-terbuka, no baby-yang-boleh-makan-menangis-berak dan yang paling sedih, no barbie. Agaknya sebab tu kot saya tak gegirl sangat. Kehkehkeh. My first teddy bear yang agak boleh dibanggakan mama beli waktu dah form 2 or 3. Itupun sebab kena duk asrama so macam kekurangan kasih sayang malammalam taktau nak peluk sape that's why mama simpati belikan saya si Pompom. Pompom mengalami buasir yang amat kronik tahun lepas akibat selalu dihempap. Tak tahulah dah berapa kali dokter mama repair bontot dia. Sobs ;(. Kesian Pompom.

Kadangkadang saya tertanya tanya sendiri, kenapa waktu zaman saya kecikkecik takde PSP and PS3? if not, saya tak mungkin akan mengalami masalah mental lagi akibat selalu kalah lawan game ngan Syafiqah budak bongkak berumur 8 tahun itu. Ergh.
Nini mouse

Ok tu je, assalamualaikum

Comments

  1. cik afi, i got whole set of lasy, the big box nye..
    time kecik kecik dlu, buat benda ikut dia punya gambar...huiyooo!
    thanks, kembalikan memory kanak-kanak saya..

    ReplyDelete
  2. yeay!! at last..u know, my friends were like, apetu lasy?? ape tu ape tu. herh. sedih.

    and yes, ur welcome ;)

    ReplyDelete
  3. ms aku kecik dulu main kat longkang.. ish.. buduh.. hina giler..

    ReplyDelete
  4. normal la tu weh. aku pon main kat longkang jugak. longkang sebesar alam pulak tu. yang memang nampak dengan jelas lagi nyata ada penyahtinjaan manusia kat dalam tu. boleh main baling baling batu pastu air terpercik sana sini. sangat euw bila teringat balik.

    ReplyDelete

Post a Comment

♥..Share it..♥

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

2 perasaan.

Pindah rumah adalah sangat memenatkan dan meletihkan dan segala perkataan yang sewaktu dengannya. Sangat  geram dengan pakcik pakcik yang babah BAYAR ntuk angkut segala barang itu. Hee. Kalau ikutkan hati mau je afi cakap ngan pakcik pakcik muda lagi kuat tapi tidak gentlemen tersebut untuk berambus dari pandangan mata afi sebelum afi balun dengan penyapu. Geram tahu! Takpelah. Memandailah dia jawab kat akhirat besok. Duitnye amek tapi kerja tak buat. Hampeh. Dan setelah pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa dihadapi, akhirnya afi dapat jumpa tokki harini. Sobs. :'( Mulamula sampai kat rumah tokki, I saw him sleeping. Waktu tu hati rasa sakit sesangat taktau kenapa. I was like, stunned when I saw tokki's pale face and he was sleeping soundly. Waktu tu afi nampak air muka tokki lain dari biasa. Sangat lain. And I know that look. I'd seen that before. Sobs. Funny thing was, I kinda focus on the sounds that came out from his room, trying to confirm that he was still breathi