Skip to main content

..U Don't Know

Tadi saya borak borak dengan kawan. Beliau adalah salah seorang kawan yang rapat dengan saya waktu sekolah dulu dulu. Bila ditanya pasal course, memasing terdiam. Banyak cerita yang perlu dikongsi dan diberitahu. Dan bila saya cakap the fact that I am learning medicine, beliau menjadi sangat teruja. Seperti kera mendapat bunga, itu katanya.

Tapi, tahukah anda menjadi medical student banyak yang TAK BEST berbanding best? Tahukah? Jika anda tidak tahu, mohlah saya bagitau.

1. Cuti tak banyak. Kawan kawan selalu stress sebab cuti saya tak sama dengan cuti diorang so sangatlah susah nak plan vacation or reunion. Dan akhirnya seperti biasa, saya terpaksa berkorban dan berendam air mata makan hati berulam jantung bila tengok pictas dorang yang sangat sangat lah hot dan best. Tak lupa juga cuti bersama keluarga. Lagilah hati dicarik carik bila terpaksa dahulukan kelas dan kelas dan kelas daripada masa bersama mereka. Sobs sobs sobs *lap hingus*

2. Bila balik kampung, cousin yang kecik kecik dah ignore buat buat muka cebik macam telan belacan bila saya dukung. Kenapa? Sebab diorang dah lupa saya. Jumpa setahun sekali manalah budak kecik sebesar ibu jari nak ingat. Sangat mencabar minda dan juga deria pendengaran bila diorang jerit sekuat kuatnya.

3. Bila ada conversation apa apa dengan orang yang lagi senior, diorang akan tend untuk tanya ubat apa yang paling sesuai dengan penyakit penyakit yang diorang ada. Sobs. Waktu ni la tetiba je keinginan untuk menjadi segenius adik Adi Putra melampui batas. Oh kalian, saya baru student medic tahun dua! Ubat hypertension pon tergagap gagap lagi nak sebut. Sobs.

4. Kalau saya tak tau certain words atau facts saya akan mendengar ayat ini "eh student medic, takkanlah tu pon tak tau". Oh yes, student medic pon ada otak yang punya anatomy yang sama dengan kamu. Kalau kamu tak tau, tendency untuk saya tak tahu juga adalah tinggi kerana saya belajar medic bukannya hafal kamus dewan atau tahu gosip gosip dan berita hangat semasa! Sedih diri diperlakukan sebegini. Sobs lagi sekali.

5. Waktu diri tak sihat akan ada mulut mulut yang cakap "kata nak jadi doktor tapi asyik sakit je macam mana nak tolong pesakit?" Assalamualaikum, doktor tu pon manusia apatah lagi medical student. Manusia bukan malaikat yang tak kenal erti sakit dan juga sihat, yang tugasnya hanyalah beribadat kepadaNya. Siapa saya untuk tidak mempunyai hak diuji dengan sakit? Saya benci ayat itu. Sungguh benci.

6. Dijadikan simbol dan bahan untuk certain ahli keluarga berbangga diri dengan orang lain kononnya blood line ini adalah sangat best kerana melahirkan doktor doktor yang berjaya. Yang ni paling saya TAK SUKA hohoi rasa macam nak tembak je mereka mereka. Saya hanyalah medical student yang tergagap gagap bila orang tanya pasal drug, tolonglah jangan berbangga bagai. Silap silap diorang yang terasa atau menyampah doa saya fail exam macam mana? Mahukah kamu dicemuh dengan kata kata oh blood line ni ada medical student yang cannot make it to be a successful doctor? Jauhkan ya Allah.. jauhkan.

Sekadar meluahkan rasa. Sesiapa yang terasa ampun dan maaf dipinta.

p/s: so, best ke jadi med student? oh sangat TAK.

yeah, this is serious..

Ok tu je, assalamualaikum

Comments

  1. lebih baik jadik engineer macam aku.. takde lah orang nak bising2..

    ReplyDelete
  2. @asip محمد

    haritu cakap amek art, ni engineer pulak? ish3..haha

    ReplyDelete
  3. suka tak suka, perlu dihadapi dan diterima semua itu dalam masa 5 tahun belajar medic.. just be positive.. dan cari kawan2 medic yg enjoy jadi student medic.. peace..

    ReplyDelete
  4. been there. tapi bukan medic la. hehe. sabar ye adik. tapi buncit puji rendah diri kamu tu. semoga berjaya. :)

    ReplyDelete
  5. Tiada jalan mudah untuk kita berjaya.Perlu tabah hadapi segala.

    ReplyDelete
  6. kesukaran itu mengajar kamu menjadi lebih tabah.. ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

♥..Share it..♥

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei