Skip to main content

..Termalu malu dan memalukan

Waktu aku skolah rendah, perkara yang paling memalukan jadi waktu aku darjah dua. Waktu tuh mama ngan babah pegi kuantan. Don't really remember why they went all over to Kuantan dan MENINGGALKAN aku (sobs) tapi yang aku ingat petang tu Pak Long yang jemput aku balik skolah. Keluar je pintu pagar skolah alih alih aku nampak batang hidung Pak Long bukan mama or babah. Then aku termasuk kereta sape tah  cos kereta tuh sama ngan kereta Pak Long. Otak dah bercelaru akibat ditinggal ibu bapa (sobs) sebab tu aku men hentam masuk kereta melulu tanpa melihat nombor plat dahulu. Malu yang amat.

Bila dah sampai rumah tok nik dengan lajunya aku masuk kereta Ayah Long dek kerana aku menyangkakan bahawa kereta itu ialah kereta babah. Tu dia, dabel memalukan ok. Pakej combo. Haritu memang hari paling malu dalam hidup aku sepanjang berada di skolah rendah. Cousins semua duk gelakkan aku. Pak Long plak sengih kambing. Malu ai wuuuu.

Waktu skolah menengah, perkara yang paling memalukan terjadi waktu muka aku kena conteng ngan Ustazah Fatimah sebab lembab sangat belajar BA. Akibat contengan itulah aku berjaya dapat A ntuk trial PMR. Kalau tak, markah BA adalah nyawa nyawa ikan nasib baik tak fail je. Waktu muka kena conteng ngan ustazah tu aku siap termenangis dalam kelas. Mallllllllllluuuuuuuu ok. Tapi disebabkan hati lara dan muka terconteng aku tak hiraukan perasaan malu. Menangis lah aku di kelas itu.

Bila dah besar aku makin berhati hati. Tak nak buat perkara yang memalukan tapi tulah, kekadang kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan. Aku pernah tersepit ngan pintu lif dan menjerit dengan sangat kuatnya sampaikan seniors semua menggelabah dan itu adalah perkara yang boleh tahan malu. Muka rasa tebal semacam je waktu tuh. Then yang memang memalukan ialah bila aku dengan selamba nya walk through pintu kaca yang memang tebal amattt. Macam mana tah boleh tak terperasan kewujudan pintu kaca tersebut. Akibat itu cimate bengkok dan dahi benjol. Huhuhu. Sedih. Orang yang nampak kejadian tuh gelak tak hengat. Malu ai dibuatnya. Nakal betul kamu kamu dan kamu. Sobs.

Dan latest perkara memalukan ialah hari ni. Aku terpegang tangan sape tah nasib baik mangsa adalah perempuan yang berkelakuan dan berpakaian seperti lelaki. I thought she was my brother. Sobs. Nasib baikkkkk perempuan kalau lelaki macam mana?? Kalau dia tuduh aku sesaja pakai taktik tuh nak ngorat dia cemana?? Malu hoii!! Bila perempuan tuh nampak muka aku pucat semacam terus dia cakap, jangan risau saya perempuan sambil wink wink. Ouuchhhh. Nasib baikkkk. If she was not a she, mau aku pengsan disitu akibat malu. Uuuuh.


Oklah cukuplah cite pasal malu. Aku dah termalu malu ni. Ok, assalamualaikum 

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

2 perasaan.

Pindah rumah adalah sangat memenatkan dan meletihkan dan segala perkataan yang sewaktu dengannya. Sangat  geram dengan pakcik pakcik yang babah BAYAR ntuk angkut segala barang itu. Hee. Kalau ikutkan hati mau je afi cakap ngan pakcik pakcik muda lagi kuat tapi tidak gentlemen tersebut untuk berambus dari pandangan mata afi sebelum afi balun dengan penyapu. Geram tahu! Takpelah. Memandailah dia jawab kat akhirat besok. Duitnye amek tapi kerja tak buat. Hampeh. Dan setelah pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa dihadapi, akhirnya afi dapat jumpa tokki harini. Sobs. :'( Mulamula sampai kat rumah tokki, I saw him sleeping. Waktu tu hati rasa sakit sesangat taktau kenapa. I was like, stunned when I saw tokki's pale face and he was sleeping soundly. Waktu tu afi nampak air muka tokki lain dari biasa. Sangat lain. And I know that look. I'd seen that before. Sobs. Funny thing was, I kinda focus on the sounds that came out from his room, trying to confirm that he was still breathi