Skip to main content

..the O&G

Results for exams were out yesterday. Alhamdulillah. Walaupun dengan grade yang agak mendukacitakan but Alhamdulillah, no repeating papers or repeating years. Makin tua aku rasa results aku makin hampeh. Kadang kadang malu dengan diri sendiri cos menyimpan harapan "takpelah, asalkan jangan fail" instead of "kena dapat result cemerlang!" Haih. Of the 3 papers aku sangat kecewa dengan result Obs and Gynae. Aku rasa aku boleh dapat lagi bagus tapi mungkin sebab aku banyak main and sangat lagha that is why Allah bagi result yang mampu freezekan jari aku beberapa minit. Nasib baik lulus. Sobs. So my new year med school resolution is to be a hardworking student dan lengkapkan otak aku dengan semua ilmu ilmu so that I can be the best doctor. InsyaAllah.

Frankly I enjoyed Obs and Gynae posting as much as other postings tapi mungkin sebab workload yang melampau dan perasaan bertanggungjawab memuaskan hati pelbagai pihak buat aku sangat stress along the posting. Well actually we had our Obs and Gynae posting for 2 months. Sebulan di Serdang and lagi sebulan di Manjung. Threat for Serdang was obviously the distance from Cyberjaya yang buat aku penat berulang alik. Ditambah pulak dengan kebesaran bospital itu memang berjaya buat aku lost weight.



This is what I meant by kebesaran hospital itu. Hallway ni memang sangatlah panjangnya. Aku tak faham apa function bendalah ini sebenarnya. Daripada lift ke wards adalah sangat jauh. Kalau bladder dah full after keluar lift, better pegi toilet dengan segera, sumpah tak tipu and if ada code blue memang pancitlah doctors kat sana. Makanya, Hospital Serdang insyaAllah is out of my list for housemen-ship. 

Dan Manjung, dengan cuaca suatu ketika itu yang sangat tidak membantu, berjaya buat aku jadi separuh waras. Nasib baik sane lagi ntuk sit for exam or else mungkin aku skarang on the way ke Cyberjaya for resit. Nauzubillah. 

Lots of things happened waktu kat sana. Obs and Gynae berjaya buat group dynamic kitorang mantap semantap mantapnya especially during our posting at Manjung. Waktu Obs and Gynae lah mereka yang pasif jadi aktif, mereka yang malas sikit sikit jadi rajin banyak banyak, mereka yang tak menonjol jadi menonjol dan mereka yang pendiam jadi pelawak. Nasib baik ada kawan kawan satu group yang sangat sporting. If not, aku rasa aku dah berlari larian balik ke Cyber sambil menangis nak quit med school. 


Kreatif tak kitorang? Hehe. Itulah kerja kitorang setiap pagi. Update status patients according to bed distribution and summarize everything kat kertas cinonet tu so that it would be easier for ward round. Rajin? Kitorang memangg rajin. ^^


That's us. Excluding me cos I was the one yang tangkap gambar ni. Kitorang sempat celebrate Teacher's Day with our Prof, Prof Hanif. Agak terharu bila Prof cakap, "this is my first time celebrating teacher's day". Aww. Terasa usaha kitorang dihargai. 


If only u guys can see how swollen my eyes were back then. Panda eyes, eye bag u name it. Semua ada berlingkar kat mata tu. Tapi who cares? Medical student without them all is not a medical student at all. ^^ Oh yes, gamba diatas adalah bukti Prof belanja kitorang semua nasik lemak. We had our class kat atas tikar berpayungkan langit hari tu. It was fun, new experience I must say. Tak pernah dibuat orang kelas under the sun. It was truly fun, yes it was. 

Pengajaran yang aku dapat from this posting is, don't make any conclusion without experiencing it urself. Maksudnya, tak payahlah percaya sangat kat semua rumors yang orang sampaikan unless u experience it urself. Nasib semorang berbeza. Dan nasib kami, adalah terbaik! I may whine, and say bad things about this posting but I tell you what, O&G was the second best posting of the year, though the aftermath result adalah mengecewakan. Sobs. Who cares? ^^

Ok tu je, assalamualaikum

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei