Skip to main content

..The Projects

Auto-published entry.

Maxis tak jujur. Aku tak suka maxis. Kesian babah. Dush untuk maxis! Oh cuti dah habis. O.V.E.R. Suka.. tapi tak suka. EBM. Sila buat aku jatuh cinta ye. Harap harap bilik baru boleh bagi aku semangat untuk study dengan mantapnya. And this time around memang kena berusaha lebih ntuk jaga kebersihan bilik cos bilik aku berkarpet. Mama passkan request pon sebab aku janji aku akan make sure bilik berkeadaan bersih kalau tak, harem. Carpet is a no no.

Actually project aku ngan mama haritu adalah project mengecat grill grill dan pintu pintu rumah. But due to certain reasons we only managed to finish half of it. Takpelah. Adik adik terpaksa menyambung kerja kakak lah ye, *lovelove*. And one of the personal projects aku time cuti adalah melenyapkan ini.










So untuk melenyapkan ini haruslah ada ini.



Bendalah ni sebenarnya rak buku yang aku letak dalam bilik rumah kat dungun dulu. So untuk tidak membiarkan ia mereput begitu sahaja aku amek dan cat kaler putih. Original colour was dark brown and since my current room is quite small and dark colours will make the room looks smaller so I painted it white. One of my favourites. Ni lah untungnye pegi ikea. Aku ciplak idea dorang without beli barang berkenaan. Jangan marah eh tuan punye ikea?

Skarang rumah aku dah ada gaya rumah. Takdelah gaya macam store terbiar tu. Aku dah tak stress bila masuk bilik cos distraction time exam akibat sibuk memikirkan how to decorate my room dibayar dengan ini. 




Meja study tu aku amek meja adik aku. Nampak katun goku? Cari jangan tak cari. Tulah keje dia masa kecik kecik umur 7, 8 tahun dulu. Goku goku goku. Tak sangka cepat pulak dia membesar. Aku pon makin tua. Iskk.



Inilah dia budak besar itu. Cheapskate afi spent only below RM150 to decorate this room.




See the mirrors? 4 pcs mirrors for RM25. Then leh susun ikut suka hati. Menegak ke melintang ke sukatilah. Yang ni memang aku takleh resist. Kat kampong aku harga cermin ni adalah Rm30++ per pcs. Hadoinye pon. Kalau aku beli banyak banyak then jual kat orang kampong boleh jadi jutawan cermin.




Cloth organizers yang boleh muatkan 2 and half bags of baju. Aku gantikan almari ngan 2 bendalah ni cos takdelah banyak sangat consume ruang. Pecaya cakap aku, those 2 things harganya tak sampai RM40, jauh lebih murah berbanding tempat sangkut baju plastik kat Carrefour yang hampir ratusan dan beratus ratus ringgit itu.

Yang aku paling suka adalah ini. Nampak ayu je.





Tapi bila di turn on, erk. Pening aku tengok gambar ni. Nice jugaklah. Harga pon nice, RM20++.




The heart of the room of course lah langsir ini!




Langsir ibarat nyawa. Takde langsir mustahil aku boleh tinggal kat bilik ni. Tingkap bilik memang see through habis. Stress. This one aku beli dengan harga RM5 semeter. Yang menjahitkan langsir ni of coursela super woman mama. Memang jimatt duit aku.

Most of the things dalam rumah aku ni aku recycle barang barang lama kat rumah babah. Iron board yang aku guna skarang pon iron board parents aku masa dorang mula mula kawen dulu. Amek berkat. Eh? Almost 23 years dah umur dia, lagi tua dari aku. So untuk menampakkan ia macam sesuai untuk digunakan umum, kitorang sepakat beli alas iron board yang selesa sket so that iron board tu nampak 'muda’ berbanding usia. Kalau manusia pakai vitamin C or collagen bagai begitu juga iron board. Boleh? Boleh lah.

Project mendecorate bilik dah siap. Satu lagi personal project yang tak tercapai adalah belajar menjahit baju kurung. Takpelah, maybe yang tu boleh postpone after 4th year. Itupun kalau ada cuti panjang. Sobs. Its okay. Mama kata “Awak akan pandai bila awak terdesak”. I guess that is true. Macam aku terdesak nak decorate bilik dengan limited money.

So, sape kata kena belanja mahal mahal untuk mencantikkan bilik? The keys are recycle and spend wisely. That’s the best way untuk menjadi cepat kaya.

- Posted using BlogPress from my iPad

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega