Skip to main content

Tudung dan fesyen.

Aku perasan latest trend tudung is tudung bawal yang ada banyak tone warna tu. Cantik memang cantik tapi mak ai harganya, isk. Pon cantik jugak. Baik aku beli tudung instant yang kain tebal tu lagi bagus, eh. Tapi tu aku la, aku tak reti sangat nak berbawal bawal ni, lain orang lain cara.

Personally aku sangat suka pakai tudung instant yang ada awning tu. Firstly sebab aku takyah spend quite some time hanya kerana nak bentukkan tudung. Aku sarung je dah, done. Dah cantik dah bentuk dia. Secondly sebab takyah iron. Aku ni kan pemalas sesangat. Lagi lagi kalau hari Isnin, monday blues la katakan. Kalau boleh baju pon aku malas nak gosok, percayalah. Tapi untuk nampak kemas dan bertatasusila maka kemalasan harus diketepikan. Tudung tudung instant semua aku hand wash kan sebab takut awning tu rosak, so bila dibasuh tangan tanpa gunakan teknik perahan, tadaaa. Ready untuk dipakai tanpa perlu di iron. Senang kerja ai. Thirdly sebab senang nak sumbat stethoscope kalau pakai tudung tu. Kalau pakai tudung bawal susah sket cos aku akan pakai anak tudung ntuk cover leher so macam renyah yang amat masa nak menyumbat stet. Silap silap stet tersangkut sana sini dan tersengetlah tudung. So untuk cepat dan selamat, sarung je tudung instant.


Kat hospital memang femes amous tudung instant ni. Boleh kira ngan jari berapa orang je yang tak pakai tudung jenis ni. 


Ini adalah contoh contoh tak cukup tidur sebab onkol dan sangat perlukan baju yang tak perlu di iron. Mata bengkak. Studdent doctor lah kononnye, hakhak.


Ini. Sesuai digayakan ketika makan makan bersama rakan taulan.


Dan ini. Juga sesuai digayakan bila mood beli barang was turned on. Senang kalau nak solat, takyah berebut cermin dengan orang lain. Sarung je, pastu siap.

Masa mula mula trend shawl bermaharaja lela aku sangat kagum dengan mereka mereka yang mampu pakai shawl. Aku ni jenis manusia yang malas dan tak suka buat benda susah walaupun aku tau outcome nye agak memuaskan jadi aku tak pernah ada keinginan nak try pakai shawl. Sehinggalah satu hari, nini kasi aku satu shawl sebab dia cakap dia boring tengok muka aku asik pakai tudung instant, macam makcik katenye. So aku trylah pakai. Pakai kat rumah je pon, tapi seksanya masyaAllah. Setiap saat aku asyik betulkan bendalah tu so aku giveup. Snap sekeping gamba pastu tunjuk kat nini bukti aku pernah pakai shawl tu. Sorilah nini, aku memang tak masuk sangat dengan shawl shawl ni. Second attempt was masa retro party O&G. Adela dalam stengah jam je kot shawl tu bertahan kat kepala aku. Lemas, sesak nafas, panas semua ada. Last last aku pergi tukar shawl tu dengan tudung instant. LEGA. Perasaan lega tu sama macam kau dapat tidur waktu kau rasa sangat sangat sangat super mengantuk masa dalam kelas. Serius.

Shawl tu memang cantik. Aku suka tengok orang pakai shawl. Kalau kena gaya, nampak sangat comel dan kemas. Tapi kadang kadang aku tak faham kenapa perempuan perempuan ni suka pakai shawl sampai 4 helai then lilit lilit macam nak terbelit leher. Memanglah tak salah nak berfesyen tapi tujuan utama kita bertudung kan nak tutup aurat. Aurat tu termasuklah rambut, leher dan dada. Tapi kenapa perlu melebih lebih sampaikan diri sendiri tu dah susah nak bernafas sebab terbelit dengan shawl sendiri. Hm.

Sama jugak dengan baju, berlapis lapis. Kadang kadang sampai 2, 3 lapis baju and 2, 3 lapis skirt and seluar. (Pakai t-shirt pastu sarung spaghetti pastu cover dengan jaket, pastu pakai skirt pendek, pastu pakai seluar. Aku faham dorang buat macam tu sebab nak menutup aurat. Bagus, sangat bagus. Cuma, ntah. Rasa macam something wrong somewhere. 

Tapi tula, masing masing ada hak masing masing. Kalau kau rasa benda tu hodoh mungkin bagi aku benda tu cantik, so tak kisah la kan. Cuma satu peringatan yang aku nak kongsi bersama, naqibah usrah aku ada pesan, "We have to do something moderately, tapi kalau bab bab agama, takde tolak ansur". Maksudnya disini, kalau nak berfesyen tu boleh, tak salah pon. Cuma kena berpada pada. Aku pon perempuan so aku faham keinginan perempuan yang nak nampak cantik dan bergaya. Tapi sometimes cantik dan bergaya tu tak perlu ditayangkan untuk tontonan semua, dan cantik dan bergaya tak perlukan something yang over. Simple is pretty. Samalah jugak macam sayang or benci manusia, kena berpada pada. Eh? Tapi kalau bab bab agama contohnya perempuan tokleh pakai baju yang nipis maka adalah haram baginya pakai baju nipis. Takde tolak ansur dalam bab bab agama cos Islam ni indah. Semua yang Allah larang tu ada hikmahnya. Wallahualam. 

Kenapa tetibe meraban pasal tudung dan fesyen eh? Hm. Nasib koranglah. Hehe. Ok tu je, assalamualaikum

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

2 perasaan.

Pindah rumah adalah sangat memenatkan dan meletihkan dan segala perkataan yang sewaktu dengannya. Sangat  geram dengan pakcik pakcik yang babah BAYAR ntuk angkut segala barang itu. Hee. Kalau ikutkan hati mau je afi cakap ngan pakcik pakcik muda lagi kuat tapi tidak gentlemen tersebut untuk berambus dari pandangan mata afi sebelum afi balun dengan penyapu. Geram tahu! Takpelah. Memandailah dia jawab kat akhirat besok. Duitnye amek tapi kerja tak buat. Hampeh. Dan setelah pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa dihadapi, akhirnya afi dapat jumpa tokki harini. Sobs. :'( Mulamula sampai kat rumah tokki, I saw him sleeping. Waktu tu hati rasa sakit sesangat taktau kenapa. I was like, stunned when I saw tokki's pale face and he was sleeping soundly. Waktu tu afi nampak air muka tokki lain dari biasa. Sangat lain. And I know that look. I'd seen that before. Sobs. Funny thing was, I kinda focus on the sounds that came out from his room, trying to confirm that he was still breathi