Skip to main content

30th August 2014 (Vol I)

Selepas 24 tahun aku tunggu bakal suami aku at last, at this very moment, kami disatukan ececeh. Hakhak. It was a beautiful moment indeed. Kalau boleh ulang tayang memang semorang pon nak ulang tayang moments macam ni. Sekali seumur hidup. Tapi kadang kadang rasa jugak macam nak kawen lagi sekali, tapi dengan orang yang sama dan sama dan sama. Maksudnye setiap kali anniversary kena sambut macam mula mula kawen la giteww. 


Nah, belanja gamba satu. So as in the picture above, orang yang menikahkan kami adalah tak lain dan tak bukan my very own dad. :')

Pagi pagi waktu dah siap light make up by my personal mak andam cik Saleha, abah panggil masuk bilik beliau. Pastu abah ajar aku baca ikrar ke apetah yang macam bagi hak untuk abah akad nikahkan aku. Fulamak. That time I tell you, make up kemana ape kemana. Dah lah tudung aku kaler putih hoi! Menangis sebik sebik aku kat situ. Sebak tu Allah saja yang tau. Memanglah aku happy nak kawen, sape tak happy kan. But when I realize the fact that I am not abah's responsibility no more aku rasa sebak sangat. Macam nak pecah dada. Huhu. 

Dalam pukul 9 pagi, rombongan my husband, F sampai kat surau sebelah rumah kami. Waktu tu aku rasa macam terbang. Still can't believe that I am getting married, going to be a wife to someone, going to be a daughter in law to his parents, going to be part of his family. Waktu sebelum akad nikah, pak imam tu ada bagi text untuk aku baca. Sama macam yang aku prektis dengan abah sebelum tu. And this time around, memang aku menangis berjuraian air mata. Sebak sangat :'( perasaan sedih, takut dengan tanggungjawab yang bakal aku galas and rasa sayu sebab diserahkan kat orang lain bercampur baur. Aku sedih dan sebak sampai tok imam sekali ikut nangis haha. Masa kejadian tu tak perasan pon dia nangis tapi bila tengok video yang abah mertua aku rakam barula nampak aku nangis berjemaah ngan pak imam hakhak. Lembut hati pak imam tu rupanya.

Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, F is officially my husband and I am his forever. Waktu tu aku nangis lagi. Rasa sebak, syukur macam nak pecah dada. Pastu kitorang pihak perempuan bergegas balik rumah. Time tu aku nak cepat balik sebab nak solat sunat. Hormones yang merembes sejak tadi tu buat aku macam nak terkentut kentut haha so kena balik cepat.

Pastu lepas adegan salam menyalam, batal wudhuk, sarung cincin and amek gamba bagai,  kitorang pon teruslah pegi melayan tetamu. Alhamdulillah cuaca mendung, and aku happy sangat sebab ramai kawan kawan CUCMS yang datang. Our beloved dean of medicine Prof Latiff and his clans pon datang :') terharu sangat. And masa Prof Latiff cakap kat abah "fatin is like our own sebab dia anak usrah isteri saya. Tahniah sebab bermenantukan F, dia budak baik InshaaAllah" aku rasa macam nak nangis. Cengeng kan? Asyik nangis je. Syukur sangat dapat menimba ilmu dengan orang yang berperibadi macam Prof Latiff alhamdulillah.

And everything went well for the whole day. My dream wedding. Alhamdulillah tiada pembaziran yang nyata and everything was according to plan. Sederhana tapi bermakna. 

Disebabkan kami belum kerja lagi time tu so aku and husband dah agree majlis hanya dibuat kat rumah aku. Memandangkan family F pon ramai dari pantai timur so it was easy for them to come, so tak payah nak ulang benda sama banyak banyak kali. Yang penting, abah dah salam dia and akad nikahkan kami. :) 


Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei