Skip to main content

Harga Diri Seorang Junior Doctor

Lately ni banyak sangat orang post and share pasal house officers. Ada yang mengutuk, tak kurang juga yang mem 'back up' (oh just please spare me my language. I kinda forgot how to blog, antenatal brain lah katakan kahkah) kami kami para junior doctors. 

Out of the posts yang aku baca, satu kesimpulan aku dapat buat ialah, semua ni takkan jadi isu kalau sesama kita menghargai jawatan dan kedudukan masing masing. Contoh paling mudah ialah, 

Kau expect houseman cepat pick up, cepat pandai buat sesuatu tapi, cuba kau tenung dan renung dalam dalam, kau pernah tak tunjuk penghargaan kepada seorang house officer yang terkial kial cuba belajar tu? Kita ni kan manusia, manusia suka akan benda yang indah indah termasuklah perkataan indah. Kalau kau pernah berada dalam situasi terkial kial buat sesuatu dan seseorang datang cakap you're doing great, ape perasaan kau? Kalau akulah kan, aku akan cuba buat betul betul great so that orang yang bagi semangat tu tak menyesal bagi aku semangat. 

Sepanjang aku kerja, cuma sekali aku jumpa senior yang hargai usaha dan titik peluh aku dengan berkata sesuatu seperti " Thank you for taking part in this effort to save her life, kalau dia selamat, kaulah hero sebab kau yang berlari sana sini uruskan darah dia". Perasaan aku waktu tu? Of course la happy, dan aku sangat ikhlas stay sampai pukul 11 malam semata mata sebab nak uruskan hal seorang patient yang tengah bertarung nyawa. (Read: my shift ended at 7pm). Aku langsung tak kisah dan tak sedar masa berlalu sampaikan senior yang sama tu tegur, why are you still here? we can take over. Go back and rest. You've done great. Sumpah waktu tu aku rasa macam, ya Allah, kenapa aku tak jumpa doktor senior sebaik ni setiap hari? Memang enjoy sangat kerja tahu tak *nangis dalam hati*

Ingatlah, house officers ni pon manusia, yang ada otak, jantung, hati, buah pinggang, dan something called perasaan. If we hormat each other, talk nicely to one another and appreciate our role at that particular centre, semua ni takkan jadi masalah besar. Orang takkan berkira pasal working hours, cuti segala sebab enjoy kerja. 

Jujur aku cakap, since medical school aku memang dah selalu di brain wash dengan waktu kerja terlampau, takkan ada masa nak bersocial, takkan ada masa untuk family, anak sendiri sakit tapi kau kena jaga anak orang, ibu bapa kau tak sihat kau terpaksa suruh dia jumpa doktor kat klinik sebelah rumah sebab kau tak dapat jenguk dorang dan sebagainya. Tapi aku teruskan jugak training sampailah berjaya jadi house officer sebab aku tahu aku akan enjoy buat kerja yang aku suka. 

Tapi disebabkan oleh mulut mulut puaka beberapa senior yang memang tak reti menghargai, semangat luntur, depress, anxious je hari hari. Bukan mintak unuk dipuji setiap masa waktu ketika, tapi at least hargai usaha kami yang serba kekurangan ni. 

Tu baru bab seniors, belum lagi aku bebel pasal netizen yang suka viral entah hape hape pasal doktor, pasal relatives yang fussy lagi menguji keimanan dan kewarasan otak kami yang memang dah tak beberapa stabil ni. Kenapa susah sangat nak hargai usaha kami yang cuba buat yang terbaik untuk kauorang punya mak ayah laki bini anak anak adik beradik sepupu sepapat? Tak mintak pun untuk dipuji, sekadar terima kasih dan bagi salam dah mencukupi. Pastu tak payahlah sibuk sibuk sangat nak cari kesalahan kami yang daif ni. Pedih ulu hati. 

Moralnya: hargailah kami yang serba tak cukup tapi merangkak cuba belajar ni. 

Ok tu je, assalamualaikum 

Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega