Skip to main content

Susah Payah Demi Seorang Maid

Ni bukan kisah novel cinta macam "Hero Puan Snow White" or "Suamiku Seorang Medical Officer", ni kisah benar suka duka perjalanan aku laki bini nak mencari maid untuk jaga anak anak waktu kami keluar mencari sesuap nasi.

Sejak mula pregnantkan ZR lagi aku memang dah fikir pasal benda ni. Mula mula fikir jelaa kan tapi as perut makin memboyot, keseriusan tu dah perlu ada. At first we were at ease jugak sebab masa tu tak dapat placement lagi. So duk fikir nak hantar taska sama dengan ZH. Even when the first result were announced and F was assigned to Pahang, we were not that worried because F appealed for placement at Terengganu and we were quite confident that it would be granted considering I was in 3rd trimester. Little did we know, berbekalkan alasan sebegitu, akhirnya dengan aku skali kena heret placement di Pahang. Yeaay to us. Lol.

Jadinya menggelabahlah dua orang hamba Allah memikirkan nasib si anak sulung dan bayi dalam kandungan. Sungguh, hati aku berat seberat sauh kapal titanic nak hire maid ni. Both of us were raised by full time housewife so we were not used to have strangers around the household. Tu satu hal la, yang paling buat hal sekali ialah aku. Jiwa meronta, perasaan memberontak weyh. Macam macam aku fikir. Aku rasa macam aku gagal jadi isteri, ibu dan house manager dengan adanya seorang maid. Mindset aku memang semua benda aku nak buat sendiri, dan semua benda aku nak ada sentuhan aku so that the ahmads wont forget me. Tapi F pujuk jugak, and we listed the pros and cons of having maid, and though pro hanya menang 1 point, but it was a strong reason to get one.

Maka bermulalah pencarian seorang maid. Aku tetapkan criteria wajib,

- malaysian - aku taknak indon jaga anak aku, mainly aku risau nanti anak aku tetibe speaking indon 😂. Lagipun nak ambil maid indon ni poket kena tebal. Ada yang sampai kena keluarkan 14k untuk setelkan dokumen dan segala gala yang penting tu.

- umur 40 tahun keatas. Yang ni penting, sebab aku taknak rasa tergugat bahahaha.
Plus, umur baya2 mama ni biasanya dah terbiasa dengan perangai budak, so tahap kesabaran tu inshaaAllah lagi power dari budak darah muda.

- sihat. Takde sebarang penyakit kronik. Aku taknak yang ada darah tinggi/ kencing manis/ sakit jantung mahupun sebarang penyakit berjangkit jaga anak aku. Bukan apa, ZH ni aktifnya bukan calang calang. Dari mula buka mata sampai dia pejam mata, kaki tangan mulut semua takkan berhenti bekerja. Maka aku taknak merisikokan nyawa orang lain untuk kesenangan kami.

Berbekalkan criteria penting ni, aku contact beberapa agent and most of them cakap susah nak cari orang tempatan sebab orang melayu tak suka kerja macam ni. Tapi aku tak kira, aku nak malaysian jugak. Adalah dekat 20+ agent aku contact tapi semua hampeh. Macam macam ragam manusia aku jumpa. Sampaikan ada mamat indon yang duduk indon sana contact aku kat fesbuk semata mata nak recommend orang untuk dijadikan maid. Sampai sekarang aku tertanya tanya kot celah mana mamat indon tu dapat info luls.

Masa tu aku macam dah start nak putus asa. Pastu mama pulak bercerita, abah suruh mama jaga ZR bila dia lahir, just like ZH. So bila dah besar sikit baru hantar taska. Masa ni macam ada nuur sikit dihujung jalan yang yang kelam. Walaupun aku memang taknak berpisah dengan anak anak tapi kalau dah terpaksa then terpaksa lah jugak. Jadi aku usaha lagi. Cari dan cari.

Waktu ni, search history kat handphone, kat laptop, kat dekstop clinic semua ada keyword maid/ orang gaji 😂 time ni rase macam ya Allah tolonglah turunkan seseorang dari langit untuk tolong kami 😂

Untuk kesekian kalinya, aku ter encounter satu forum mak mak yang duk bincang pasal maid. Ada yang nak let go maid sebab anak dah besar, ada yang nak let go maid sebab maid nak kerja dekat dengan hometown bla bla, so aku tibai contact semua. Sampailah aku tercontact sorang agent and shockingly, dia ada supply warga tempatan untuk maid. I literally jumped, with that hugh baby bump 😂 punyalah eksaited and lega tuhan sahaja yang tahu. Maka bermulalah titik tolak perjalanan seorang maid untuk kami.

At first, kitorang dah agree nak amek sorang akak ni, umur 42 tahun and dia janji nak datang on 3rd raya, which was superb because my EDD was around that date. So kalau aku terberanak ke ape, I wont worry that much la nak tinggalkan ZH dengan mama sebab at least ada orang boleh tolong mengerjakan kerja kerja rumah while she was with ZH. F of course lah kena melekat dengan aku, so molek benarlah maid nak datang waktu tu.

Alih alih aku terberanak super awal (least expected but Alhamdulillah term baby) and maid tak jadi datang raya ketiga sebabnye anak dia sakit masuk spital. I was very disappointed. Kesian kat mama, kena jaga aku yang tengah pantang, pastu mana nak masak lauk raya, layan tetamu datang nak tengok baby, layan ZH lagiiiii omaigod, nasib baik mama supermama 😂.

So agent ni dah tak senang duduk lah sebabnye memang dah janji nak ambil akak umur 42 tahun tu. Pastu agent dah restless sebab aku dah annoyed and aku cakap nak refund duit if still tak dapat maid on certain date. Habis semua stock maid yang ada dia recommend kat aku. Time tu ada 2 orang and both only available lepas raya 6. First candidate, umur 58, ada hypertension. Kau rasa? Aku rasa dia tak mampu jaga anak anak aku. So aku reject.

Second candidate, umur 47, no known medical illness, and dah biasa jaga budak. So aku pun tawakkal saja and setuju nak ambil yang ni. Mula mula cakap lepas raya 6 boleh datang, alih alih lambat 2 hari sebabnye ada masalah pengangkutan. Aku memang tak mampu lah nak jemput dia kat kelantan sana, jadinye tunggu jelah mereput kat kemaman. Time tu aku dah lepas 2 minggu pantang, so dah kuat sikit nak marah marah orang luls.

Alhamdulillah lepas dah dapat maid ni, aku bawak dia balik temerloh and aku sambung pantang kat sini. Mula mula sangat tak biasa ada orang luar kat rumah, rasa bersalah gila bila terpaksa biarkan maid uruskan ZH and rasa tak biasa arahkan orang buat itu ini kat dalam rumah sendiri.

Tapi lepas 2-3 hari maid kat sini, aku slowly dapat adapt. Kerja masak and basuh kain lipat kain aku buat, yang lain semua dia buat. Sedia bahan masak, sidai kain, kemas rumah, cabut rumput kat laman, tanam rumput carpet, semua dia buat lah. Aku rasa laman rumah aku jadi paling bersih kat area situ kahkah. Setakat ni, aku sangat berpuas hati dengan cara kerja dia, nampak berpengalaman and dia ni sangat pembersih orangnya. Anak aku tumpahkan nasik beberapa biji, macam kilat muncul dari dapur dengan mop bagai, tanjat mak. 😂 tapi takpe, aku suka. Sebab takyah suruh. Yang tu paling bagus.

And last night while both of us tengah memasak kat dapur, dia cakap "kak *** doa supaya boleh kerja lama kat sini, sebab kak *** dah jatuh sayang kat budak budak. Boleh menumpang kasih". Sedih pulak aku dengar, tapi kalau akak kerja elok, tak buat hal, sampai anak nombor 3 saye keep akak. Tapi tu monolog dalaman jelah, luaran mampu senyum je.

So, thanks to her I got plenty of rest during the day - yelah pantang tak habis lagi kan, and seeing her with ZH doesnt bother me anymore because I know ZH is in good hands. And now I got to nurse ZR peacefully while she is having god knows what war with ZH kat bawah tu 🤣

- Posted using BlogPress from my iPhone


Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

aku memang gedik!

Woha. I'm home and gosh super duper happy! Happier than pegi ice skating iteww. Puhleassse, 'itew'? WTH. Pi masuk tadika balik. Eja itu pon tak reti ke afi woi? Wakaka. Tadi waktu melangut dalam kereta segala macam jawapan soalan exam tetiba dengan sukarelanya mengeluarkan diri dari tempat persembunyian di antara celahan otak saya ini. Isk. Gedik mengada. Kenapa baru sekarang kau keluar? Pegila menyorok lagi!! Arghh. But on the bright side, at least I know that I KNOW what I am suppose to KNOW. So telan jela.  And you see while I was in the car, I signed in YM and guess what, terdapat seorang hamba Allah bernama M5 yang telah mencuba mengadd and menegur saya disitu. *sila maafkan ayat keling ini*. Our conversation went smooth pada permulaannya cos he acted like someone I know and we talked about something interesting which was good because I usually did that to confirm  the person adding me is a real HUMAN before I added him to my YM list.  But then he started to act wei

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega