Skip to main content

Maid ku Hantu

Since few people asked me what is it about that makcik so here it goes.

To those who really know me must be in shock to learn I hired a maid. I am an OCD trait woman, so everything must go according to my criteria. How on earth can I handle a maid kan.
And maybe thats the reason she left haha.
Main reason for us hiring her was because we have 2 boys already. Maybe we were overwhelmed of that fact. 2 boys. Macam mana nak handle?

  • What if one of us oncall, so only one of us will be managing the boys alone? 
  •  The every morning drama before school is now doubled?? 
  •  We couldn't find any daycare for below 2yo.
  •  No intake towards the end of the year.

So for that, I asked around about getting one, the risks and precautions I have to take.

Cut story short, we were so happy to have her working for us, and honestly I couldn't find any flaws in her work.

I watched her took care of zufar, I trained her to do house chores my way because hers was too .. hm superficial? Entah. But the main job scope was to look after the boys while we were out so I didn't really bother about anything else. Yang lain tu cuma bonus.

So what she did were
  • looked after zufar. Zuhayr was with me all the time, I didn't have the heart to let her handled 2 since I am home. Whats the use of me in that house then?
  • Sidai baju
  • Iron baju
  • Mop & sapu lantai
  • Buang sampah
I did the cooking, sebab dia bukannya tahu taste laki aku mcm mana kan.
Aku basuh baju sebab was was dgn cara dia buat.
Aku sental toilet sebab dia sental dengan mop jer (wth).
Aku lipat kain -- yang ni sebab aku ocd haha.
Susun barang basah, barang dapur semua aku yang buat.

Pernah lah jugak ada masa aku geram sebab dia tengok tv kat depan and aku masak kat dapur dengan zufar keluar masuk menangis kat kaki. Sekali or dua kali je jadi macam tu, bukan selalu so aku maafkan jelah. Overall she was ok.
Tapi silapnya aku ialah, bagi dia cuti walaupun tak sampai 6 bulan kerja and bagi duit gaji dia awal seminggu kononnya sebab dia nak guna duit bawak balik kampung. 
Lepas balik terus taknak datang dah. Banyak pulak tu barang dia tinggal kat rumah aku. Satu hal pulak aku kena kemaskan.

Mula mula dapat tahu dia buat perangai and agent tu cakap dia nak berhenti kerja dengan sebab yang dinyatakan ialah aku tak bagi dia makan. 



I was so devastated and angry. Why now??? Di ambang aku dah nak start kerja. Pastu dia cakap aku tak bagi dia makan??

Hello. Aku masak nasik 3 1/2 pot setiap hari ok. Masih tak cukup? Kau bela hantu ke apa makan nasik banyak sangat. Tu sama macam portion family besar aku yang ada 6 orang tau tak.

Lagipun kat rumah ni siapa maid sebenarnye. Aku ke kau? Kenapa pulak aku yang kena masakkan untuk kau? Kalau kau rasa tak cukup nak makan, kau masaklah sendiri aku memang tak pernah larang.

Sepanjang kat Mentakab, hari hari aku masak. Kurang 5 kali kot tak masak. Itupon sebab aku tak sihat atau laki aku tak bagi masak. Jadi barang basah memang selalu penuh dalam peti ais so takde isu tak bagi makan.

Si agent tu pulak percaya fakta aku tak bagi makan tu, so dia cakap susahlah nak cari pekerja lain kalau aku buat mcm tu. Hadoi. Rasa nak sepuk je dua dua. 

Aku bagi agent masa untuk ganti orang baru since still dalam tempoh warranty buuut dah seminggu lebih habuk pon tarak. So aku mintak dia pulangkan duit kami balik. Tak tahulah dapat ke tak duit tu aku macam dah ke arah redha dan pasrah, dah berparut hati ni.

What we got from this?


  1. We thought we had all perfectly planned tapi perancangan Allah maha baik -- I actually managed to find a daycare yang memenuhi criteria idaman kalbu lepas peristiwa ni.
  2. Jangan bergantung harap pada manusia -- I used to sangat sangat berharap she will continue working with us since I like how she looked after zufar. But human being human. Not perfect at all.
  3. Never, like NEVER trust a stranger. Walaupun aku kat rumah -- at times kat tingkat atas and maid & zufar kat tingkat bawah, still ada benda yang aku mungkin terlepas pandang. Selepas dia balik kampung and zufar sticks with us 24/7, he kinda do aksi bahaya selalu letak botol susu and makanan celah kangkang. Ye. Lagak macam nasi kangkang tu -- kalau kau pernah tengok cite hantu la. Kids see kids do. Puas fikir video ape yang mungkin dia tertengok atau pernah ke one of us buat macam tu depan dia, jawapan nye of course lah takde. So aku pon tak tau nak kata apa. Silapnya, patut install cctv cepat cepat.
  4. Jimat duit. Gaji dia sebulan 900 dengan apa yg dia buat tu rasa macam tak berbaloi, and zufar tak dapat input apa apa. Hantar daycare lagi bagus, and murah. Total both baru 700!
  5. Aku tak payah sesak otak fikir kalau oncall tinggal laki aku dengan anak anak pastu ada dia pulak kat rumah haha -- this has been in my mind since day 1 she set foot in our house.
  6. We got our privacy back -- sukahatilah nak manja manja kat rumah aku bukan rumah kau.


Jadi. Cukuplah pengalaman 2 bulan ada maid. Setakat ni, cuma satu perkataan je yang ada kalau kau tanya aku pasal maid. SERIK!


- Posted using BlogPress from my iPhone


Comments

Popular posts from this blog

Turning down the awaited offer

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, aku ditawarkan kerja di tempat itu. Tapi dengan izin Allah juga, Allah buka hijab hijab yang terselindung. In the end, I turned down the job offer. Its ok, pat on my back; at least aku dapat pengalaman attending online interview dan juga pengalaman berurusan dengan HR. Jadi sekarang, aku kena atur strategi baru, dan aku cuba follow advice my best companion, slowly dan take one step in a time.  Entah kenapa perasaan lega bertandang sedangkan aku yang membenarkan diri sendiri terjebak. Haha. Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. 

Kau nak tackle dia?

Stumbled upon this music video while I was surfing. The lyrics had me thinking hard, and deeepp. She wants someone perfect, but who is. Who is? Hm. Cuba untuk berfikir dari sudut yang berbeza. Aku perempuan, jadi sedikit sebanyak cara pemikiran aku akan sama dengan perempuan perempuan lain. Setahu aku, perempuan yang ordinary, please exclude the extraordinary takdelah demanding sangat nakkan lelaki yang semua stok perfect tip top je. Nobody's perfect, kami tahu! Semua orang mesti ada kekurangan dan kelebihan masing masing. That is why Allah cakap isteri pelengkap suami, adam pelengkap hawa. Bila single, no one is perfect tapi bila double, kesempurnaan itu insyaAllah dapat dicapai. Macam pakar motivasi plak rasenye bila bincangkan soal soal macamni hewhew. Berbalik pada isu tadi, sepanjang pemerhatian aku yang tak beberapa tajam ni, aku perasan perempuan ni mesti ada x-factor yang dia harapkan dari seorang lelaki. X-factor tu bertindak macam potion yang menutup sega

2 perasaan.

Pindah rumah adalah sangat memenatkan dan meletihkan dan segala perkataan yang sewaktu dengannya. Sangat  geram dengan pakcik pakcik yang babah BAYAR ntuk angkut segala barang itu. Hee. Kalau ikutkan hati mau je afi cakap ngan pakcik pakcik muda lagi kuat tapi tidak gentlemen tersebut untuk berambus dari pandangan mata afi sebelum afi balun dengan penyapu. Geram tahu! Takpelah. Memandailah dia jawab kat akhirat besok. Duitnye amek tapi kerja tak buat. Hampeh. Dan setelah pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa dihadapi, akhirnya afi dapat jumpa tokki harini. Sobs. :'( Mulamula sampai kat rumah tokki, I saw him sleeping. Waktu tu hati rasa sakit sesangat taktau kenapa. I was like, stunned when I saw tokki's pale face and he was sleeping soundly. Waktu tu afi nampak air muka tokki lain dari biasa. Sangat lain. And I know that look. I'd seen that before. Sobs. Funny thing was, I kinda focus on the sounds that came out from his room, trying to confirm that he was still breathi